Cite this article as:
Kriulya A. S. Color as a religious semiotic code and the language means of its expression in the works of M. A. Bulgakov and O. Bоkeev. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2021, vol. 21, iss. 2, pp. 171-175. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2021-21-2-171-175
This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading:
UDC:
821.161.1.09-3+821.512.122.09-32+929[Булгаков+Бокеев]
Language:
Russian
Color as a religious semiotic code and the language means of its expression in the works of M. A. Bulgakov and O. Bоkeev
By means of an intertextual analysis the article considers color as a semiotic code along with its perception by Turkic and Slavic peoples. The subjects of the study are M. Bulgakov’s novel The Master and Margarita and O. Bokeev’s story The Trace of Lightning and its original text in Kazakh.
Key words:
Literature
- Бокеев О. След молнии : Повести и рассказы : пер. сказах. М. : Молодая гвардия, 1978. С. 242, 249, 254.
- Бөкей О. Шығармалары : в 4 т. Т. 4. Алматы : Ел-шежіре, 2013. С. 271.
- Булгаков М. Мастер и Маргарита. Роман. Рассказы. М. : Эксмо, 2010. С. 12, 21–22, 191–192, 296, 386.
- Государственный Архив Алтайского Края (ГААК). Ф. 164. Оп. 1. Д. 97. Л. 5.
- Кононов А. Семантика цветообозначения в тюркских языках. М. : Наука, 1978. С. 162.
- Папюс. Чёрная и белая магия : в 2 кн. Кн. 1. М. : Комаров и К, 1993. С. 107.
- Потебня А. Эстетика и поэтика. М. : Искусство, 1976. С. 410.
- Таниева Ж. Символика цвета как носитель культурных кодов // Простор. 2010. № 5. С. 163–164.
- Тохтабаева Ш. Этикетные нормы казахов. Будни и праздники : в 2 ч. Ч. 1. Алматы : iPUB, 2017. С. 22.
- Утешева Б. Цветовая символика тюркских народов // Айт. 2001. № 2. С. 34.
- Хлопина И. Из мифологии и традиционных верований шорцев // Этнография народов Алтая и Западной Сибири / отв. ред. А. П. Окладников. Новосибирск : Наука,1978. С. 76.
Full Text (PDF):