Cite this article as:

Liang W. . Characters outside the opposition ‘one’s own – other’s’ in Bulgakov’s plays of the 1920s: Days of the Turbins, Zoyka’s apartment and Flight. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2021, vol. 21, iss. 1, pp. 80-84. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2021-21-1-80-84


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
821.161.1.09-2+929Булгаков
Language: 
Russian

Characters outside the opposition ‘one’s own – other’s’ in Bulgakov’s plays of the 1920s: Days of the Turbins, Zoyka’s apartment and Flight

This article studies the functions of the opposition ‘one’s own – other’s’ in the system of characters in M. A. B ulgakov’s plays Days of the Turbins, Zoyka’s Apartment and Flight. A group of characters is singled out, from whose perspective this opposition is not relevant, not significant. Particular attention is paid to their common features. The conclusion is made that the opposition in question is marked in the problems of Bulgakov’s plays of the 1920s.

Literature
  1. Росницкая О. Карнавальные и романтические традиции в пьесах М. А. Булгакова «Бег», «Зойкина квартира» и «Дни Турбиных» // Рациональное и эмоциональное в литературе и в фольклоре : сб. науч. ст. по итогам Всерос. науч. конф. (Волгоград, 22–25 октября 2001 г.). Волгоград : Перемена, 2001. С. 155.
  2. Скороспелова Е. Русская проза 1917–1950-х годов // История русской литературы ХХ века (20–50-е годы) : Литературный процесс : учеб. пособие / редкол. : А. П. Авраменко [и др.]. М. : Изд-во Московского ун-та, 2006. С. 141.
  3. Бабичева Ю. Жанровые особенности комедии М. Булгакова 20-х гг. («Зойкина квартира») // Жанрово-композиционное своеобразие реалистического повествования : сб. ст. / под ред. В. В. Гура. Вологда : ВГПИ, 1982. С. 66–84.
  4. Казьмина О. В поисках своего пространства («свой» и «чужой» топосы в булгаковском «Беге») // Славянская культура : истоки, традиции, взаимодействие : сб. материалов Междунар. конф. «IX Кирилло-Мефодиевские чтения». М. : ИКАР, 2008. С. 355–361.
  5. Баринова К. Пьеса «Зойкина квартира» М. Булгакова в контексте карнавализованной советской драматургии 1920-х годов (Н. Эрдман, В. Маяковский) // Михаил Булгаков, его время и мы = Michaił Bułhakow, jego czasy i my / под ред. Г. Пшебинды, Я. Свежего ; при участии Д. Клебанова. Краков : Scriptum, 2012. С. 472–484.
  6. Краковяк А., Матяш С. Конфликт в драматургии А. П. Чехова и М. А. Булгакова («Три сестры» и «Дни Турбиных») // Вестник Оренбургского государственного университета. 2005. № 1. С. 95–101.
  7. Хабибьярова Э. Трагическая ирония в пьесе М. Булгакова «Бег» // Вестник Челябинского государственного университета. 2013. № 14 (305). Филология. Искусствоведение. Вып. 77. С. 99–104.
  8. Гудкова В. Рождение советских сюжетов : типология отечественной драмы 1920-х – начала 1930-х годов. М. : Новое литературное обозрение, 2008. С. 281–301.
  9. Иваньшина Е. Традиции святочного карнавала в поэтике М. А. Булгакова («Зойкина квартира», «Собачье сердце») // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2010. Т. 1, вып. 1. С. 34–43.
  10. Яблоков Е. Кукольные персонажи в произведениях Булгакова // Stephanos. 2016. № 5 (19). С. 124–128.
  11. Булгаков М. Пьесы 1920-х годов. Театральное наследие. Л. : Искусство, 1989. С. 117.
  12. Аметист // Энциклопедия. Символы и знаки. URL: http://sigils.ru/guards/amethyst.html (дата обращения: 28.10.2020).
  13. Воспоминания о М. Булгакове. М. : Советский писатель, 1988. С. 145–147, 350.
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ