Cite this article as:
Smirnov A. S. Theatricality in the Story by A. P. Chekhov Ionych. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2020, vol. 20, iss. 3, pp. 300-303. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2020-20-3-300-303
This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading:
UDC:
821.161.1.09-32+929Чехов
Language:
Russian
Theatricality in the Story by A. P. Chekhov Ionych
The article discusses the features of how the artistic space of Chekhov’s story is organized. Two key chronotopes are identified: Home and Garden. The structural features of the chronotope of the House are analyzed. It is shown how the chronotope of the House exercises the determining influence on the characters, for whom theatricality as an imitation of life becomes their main feature.
Key words:
Literature
- Бахтин М. Рабле и Гоголь // Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. М. : Худож. лит., 1990. С. 528.
- Бахтин М. Формы времени и хронотопа в романе // Бахтин М. Вопросы литературы и эстетики : Исследования разных лет. М. : Худож. лит., 1975. С. 235.
- Лотман Ю. Структура художественного текста // Лотман Ю. Об искусстве. СПб. : Искусство-СПб, 1998. С. 56, 224. 226, 228.
- Чехов А. Ионыч // Чехов А. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. Сочинения : в 18 т. Т. 10. М. : Наука, 1986. С. 29.
- Шмид В. Нарратология. М. : Яз. слав. культуры, 2003. С. 15.
Full Text (PDF):