Cite this article as:
Bigildinskaya O. V. The symbolism of a spinning top: A sound detail in A. P. Chekhov’s play The Three Sisters. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 1, pp. 67-72. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2023-23-1-67-72
The symbolism of a spinning top: A sound detail in A. P. Chekhov’s play The Three Sisters
The article deals with the study of the sound features of Chekhov’s creative legacy, and in particular, with the analysis and interpretation of the place and role of the sound detail of the spinning top in the play by A. P. Chekhov The Three Sisters, which has not been previously conducted by researchers. The analysis involves stage readings of the drama by major Russian and European directors of the 20–21st centuries – K. S. Stanislavsky, Vl. I. Nemirovich-Danchenko, A. V. Efros, P. Stein, E. Nyakroshus, P. N. Fomenko, L. A. Dodin, who show that for most of them the ‘amazing sound’ of the spinning top plays an important symbolic role in Chekhov’s play, and for its interpreters the character of this sound is important – instilling anxiety into the upcoming action, as well as foreshadowing the direction of its development and even the fi nale. The ‘amazing sound’ of the spinning top, according to the concept of parallelism of the fi rst and fourth acts proposed by G. I. Tamarli, is projected onto the sound of the shot that struck Tuzenbach at the end of the play. The conclusions drawn will help future drama directors in theater and cinema to pay more attention to Chekhov’s sound details and see the symbolism in seemingly everyday objects introduced into the plot.
1. Тамарли Г. И. Поэтика драматургии А. П. Чехова (от склада души к типу творчества). Таганрог : Изд-во Таганрогского гос. пед. ин-та им. А. П. Чехова, 2012. 236 с.
2. Катаев В. Б. «Какое богатство, какие залежи красоты…» // Катаев В. Б. К пониманию Чехова. Статьи. М. : ИМЛИ РАН, 2018. С. 87–95.
3. Бушканец Л. Е. «Чеховские звуки» в культуре XX–XXI веков // Учёные записки Новгородского государственного университета имени Ярослава Мудрого.2018. № 6 (18). URL: https://portal.novsu.ru/fi le/1483207 (дата обращения: 01.03.2022).
4. Головачёва А. Г. Предисловие к статье Г. А. Бялого «Звук лопнувшей струны» // А. П. Чехов и И. С. Тургенев : сб. ст. по материалам Междунар. науч. конф. «Шестые Скафтымовские чтения: К 200-летию со дня рождения И. С. Тургенева» (Москва, 8–10 ноября 2018 г.). М. : ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2020. С. 400–401. (Бахрушинская серия).
5. «Звук лопнувшей струны». Перечитывая «Вишнёвый сад» А. П. Чехова : сб. науч. работ / сост. И науч. ред. А. Г. Головачёва. Симферополь : Доля, 2006. 136 с.
6. Мир Чехова: звук, запах, цвет : сб. науч. трудов. Симферополь : Дом-музей А. П. Чехова в Ялте, 2008. 284 с.
7. Платек Я. М. Одинокая душа: музыка на страницах А. П. Чехова. М. : ИД «Композитор», 2005. 190 с.
8. Панамарева А. Н. Музыкальность в драматургии А. П. Чехова : дис. … канд. филол. наук. Томск, 2007. 188 с.
9. Панамарева А. Н. Драма Чехова «Три сестры» в звуковом аспекте // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. № 11 (113). С. 125–130.
10. Иванова Н. Ф. Об одном «музыкальном моменте» в пьесе Чехова «Три сестры» // Чеховиана. «Три сестры». 100 лет / редкол. : А. П. Чудаков (отв. ред.) [и др.]. М. : Наука, 2002. С. 203–209.
11. Иванова Н. Ф. Гамлетовская флейта у Чехова // Чехов и Шекспир : по материалам XXXVI междунар. науч.-практ. конф. «Чеховские чтения в Ялте» (Ялта, 20–24 апреля 2015 г.) / редкол.: В. В. Гульченко (отв. ред.) [и др.]. М. : ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2016. С. 58–63. (Бахрушинская серия).
12. Иванова Н. Ф. От музыки звучащей («Леший») к незвучащей («Дядя Ваня») // От «Лешего» к «Дяде Ване» : по материалам междунар. науч.-практ. конф. : сб. науч. работ : в 2 ч. / редкол. : В. В. (отв. ред.) [и др.]. Ч. 1. (Москва, Мелихово, 25–27 сентября 2017 г.) М. : ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2019. С. 174–180.
13. Иванова Н. Ф. Под какую музыку продается вишнёвый сад? // Наследие А. П. Скафтымова и актуальные проблемы изучения отечественной драматургии и прозы : материалы Вторых междунар. Скафтымовских чтений (Саратов, 7–9 октября 2014 г.) /редкол. : В. В. Гульченко (отв. ред.) [и др.]. М. : ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2015. С. 200–205.
14. Чехов А. П. Три сестры: Драма в четырех действиях // Чехов А. П. Полн. собр. соч. и писем : в 30 т. Сочинения : в 18 т. Т. 13. Пьесы. 1895–1904. М. : Наука, 1978. С. 117–188.
15. Шмелев И. С. Лето Господне // Шмелев И. С. Лето Господне: Роман. Повести. Рассказы. М. : Эксмо, 2009. С. 23–452.
16. Шмелев И. С. Богомолье // Шмелев И. С. Собр. соч. : в 5 т. Т. 4. Богомолье: Романы. Рассказы. М. : Русская книга, 1998. С. 391–520.
17. Бялый Г. А. «Звук лопнувшей струны» // А. П. Чехов и И. С. Тургенев : сб. ст. по материалам Междунар. науч. конф. «Шестые Скафтымовские чтения: К 200-летию со дня рождения И. С. Тургенева» (Мос- ква, 8–10 ноября 2018 г.). М. : ГЦТМ им. А. А. Бахрушина, 2020. С. 400–404. (Бахрушинская серия).
18. Режиссерские экземпляры К. С. Станиславского : в 6 т. Т. 3. 1901–1904 : Пьесы А. П. Чехова «Три сестры»; «Вишнёвый сад». М. : Искусство, 1983. 464 с.
19. Шах-Азизова Т. К. Анатолий Эфрос. Чеховская трилогия // Шах-Азизова Т. К. Полвека в театре Чехова. М. : Прогресс-Традиция, 2011. С. 58–74.
20. Соловьева И. Н. В поисках радости // Театральная жизнь. 1990. № 21. URL: https://chapaev.media/articles/10792 (дата обращения: 06.04.2021).
21. Колязин В. Ф. Петер Штайн. Судьба одного театра : в 2 кн. Кн. 1 : Диалоги о Шаубюне. М. ; Дорошев : РОССПЕН, 2012. 670 с.
22. Мальцева О. Н. Театр Эймунтаса Някрошюса (Поэтика). М. : Новое литературное обозрение, 2013. 304 с.
23. Дарж Ф. Петр Фоменко показывает в Шайо «Трех сестер», не вызывающих эмоций // Лё Монд. 5.11.2004. URL: https://www.fomenki.ru/archive/sisters/4435/ (дата обращения: 06.04.2021).
24. Васильева С. Своя жизнь. «Три сестры» и другие обитатели дома Петра Фоменко // Вестник Европы. 2005. № 13–14. URL: https://www.fomenki.ru/archive/sisters/18707/ (дата обращения: 06.04.2021).
25. Кайда Л. Г. Интермедиальность – филологический континент. Вольтова дуга авторского подтекста. М. : Флинта, 2019. 112 с.
26. Егошина О. Театральная утопия Льва Додина. М. : Новое литературное обозрение, 2014. 248 с.
27. Додин Л. А. Путешествие без конца. Погружение в миры. «Три сестры». СПб. : Балтийские сезоны, 2011. 408 с.
28. Зарецкая Ж. Рецепт человечности // Вечерний Петербург. 19.10.2010. URL: http://www.mdt-dodin.ru/publications/?url=/publications/93.json (дата обращения: 01.10.2020).
29. Скурлатов В. Открылись бездны – звезд полны // Техника молодёжи. 1975. № 2. С. 22–26.