Cite this article as:

Voron (Sklyadneva) P. A. The Rhythm and the Free Indirect Speech in Remizov’s Novel Pond. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2019, vol. 19, iss. 4, pp. 416-420. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2019-19-4-416-420


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
821.161.1.09-31+929Ремизов
Language: 
Russian

The Rhythm and the Free Indirect Speech in Remizov’s Novel Pond

The article discusses the interaction of rhythm and narrative strategy. Free indirect speech is a complex phenomenon, sometimes devoid of bright markers of the transition to the character’s inner mental space. Metric changes, change of breath expressed in the rhythm, are considered as one of the ways of ‘switching’ from the author’s speech to the character’s internal speech.

Literature
  1. Выготский Л. О влиянии речевого ритма на дыхание // Проблемы современной психологии. Сб. 2. Л., 1926. С. 172-173.
  2. Козьменко М. Алексей Ремизов // Русская литература рубежа веков (1890-е – начало 1920-х годов) : в 2 кн. / отв. ред. В. А. Келдыш. Кн. 2. М., 2001. С. 347.
  3. Кормилов С. Поэтика метризованной прозы (советский период) // Поэтика русской советской прозы : сб. Уфа, 1991. С. 33.
  4. Новиков Л. Стилистика орнаментальной прозы Андрея Белого. М., 1990. С. 19.
  5. Овсянико-Куликовский Д. Опыт изучения вакхических культов индоевропейской древности в связи с ролью экстаза на ранних ступенях развития общественности. М., 2019. С. 83.
  6. Ремизов А. Собр. соч. : в 10 т. Т. 1. Пруд : Роман. М., 2000. С. 54, 110, 130, 147.
  7. Скороспелова Е. Русская проза ХХ века : от А. Белого («Петербург») до Б. Пастернака («Доктор Живаго»). М., 2003. С. 49.
  8. Харлап М. О стихе. М., 1966. С. 92.
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ