Cite this article as:

Pavlova S. Y. Russian literary criticism of the 20th century on Moliere’s comedy “The Misanthrope”. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 1, pp. 48-54. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2023-23-1-48-54


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
UDC: 
[821.133.1.09-22:821.161.1.09|19|]+929Мольер
Language: 
Russian

Russian literary criticism of the 20th century on Moliere’s comedy “The Misanthrope”

The article addresses the reception of J.-B. Moliere’s comedy “The Misanthrope” (1666) by the Russian literary critics of the 20th century, refl ected in monographs, academic publications, textbook, articles and the scientifi c apparatus to the complete works of the great French playwright. The reason of this persistent interest to this play is determined by two essential factors: its ambiguity and its infl uence on A. S. Griboyedov’s comedy “Woe from Wit”. The author of the article traces the transformation of the researchers’ evaluations, ranging from the pre-revolutionary period and up to the latest reviews. It is stated that the reception of “The Misanthrope” can be generally traced back to the ideas of A. N. Veselovsky, the founder of the Russian studies of Moliere. Having been perceived controversially by the closest followers of the scientist, they became ideological in the works of the Soviet researchers of the 1930–1940s, then they were in the focus of attention of the literary critics of the middle of the century and were further developed in the studies of the turn of the 20th – 21st centuries. Addressing “The Misanthrope”, the Russian researchers of the French literature of the 17th century focus on the distinguishing features of the comic, on the biographical basis of the play, on the system of images, prototypes of the main character and the essence of his confl ict with the society. They invariably concentrate on the issue of the author’s viewpoint, and on the question of who Moliere sides with – Alceste or Philinte. The carried-out analysis shows that the research thought has changed from the biographical, social and political interpretation of the comedy “The Misanthrope” to refocusing on ethical issues. It appears that, despite the importance of all of these aspects, clearly signifi cant for the comprehension of the play, a cultural studies approach, characteristic for the French literary studies and based on the most recent studies of the gallant epoch, will facilitate a more sensible perception of the play.

Literature

1. Мольер Ж.-Б. Полн. собр. соч. : в 4 т. / под ред. П. И. Вейнберга, П. В. Быкова. СПб. : Т-во А. Ф. Маркс, 1910. Т. 1. 523 с. ; Т. 2. 494 с. ; Т. 3. 442 с. ; Т. 4. 400 с.

2. Мольер Ж.-Б. Полн. собр. соч. : в 2 т. СПб. : Изд. Брокгауз-Эфрон, 1912–1913. Т. 1. 620 с. Т. 2. 648 с. (Библиотека великих писателей ; под ред. С. А. Венгерова).

3. Мольер Ж.-Б. Собр. соч. : в 4 т. / под ред. А. А. Смирнова, С. С. Мокульского. М. ; Л. : Academia, 1935–1939. Т. 1. 715 с. ; Т. 2. 745 с. ; Т. 3 834 с. ; Т. 4. 608 с.

4. Мольер Ж.-Б. Соб. соч. : в 4 т. / под ред. А. Смирнова, С. Мокульского. М. : Изд. центр «Терра», 1994–1995. Т. 1. 575 с. ; Т. 2. 745 с. ; Т. 3. 831 с. ; Т. 4. 605 c.

5. Мольер Ж.-Б. Полн. собр. соч. : в 4 т. / вступ. ст. и коммент. Г. Н. Бояджиева. М. : Искусство, 1965–1967. Т. 1. 671 с. ; Т. 2. 531 с. ; Т. 3. 543 с. ; Т. 4. 419 с.

6. Мольер Ж.-Б. Полн. собр. соч. : в 3 т. / пер. с фр. под ред. Н. М. Любимова ; предисл. Ю. А. Гинзбург, С. И. Великовского. М. : Искусство, 1985–1987. Т. 1. 670 с. ; Т. 2. 458 с. ; Т. 3. 716 с.

7. Бояджиев Г. Н. Мольер на советской сцене. М. : Знание, 1971. 48 с.

8. Веселовский А. Н. Этюды о Мольере. Мизантроп (опыт нового анализа пьесы и обзор созданной ею школы). М. : Изд-во К. Т. Солдатенкова, 1881. 202 с.

9. Пиксанов Н. К. Грибоедов и Мольер (переоценка традиции). М. : Гос. изд-во, 1922. 80 с.

10. Аничков Е. В. Жизнь и творчество Мольера. URL: http://az.lib.ru/a/anichkow_e_w/text_1913_molier_oldorfo.shtml (дата обращения: 12.04.2022).

11. Патуйе Ю. Мольер в России . Берлин : [Б. и.], 1924. 90 c.

12. Мокульский С. С. Мольер. М. : Изд-во Журн.-газ. объединения, 1936. 366 с.

13. Мокульский С. Жизнь и творчество Мольера // Мольер Ж.-Б. Собр. соч. : в 4 т. Т. 1. М. ; Л. : Academia, 1936. С. IX–XXXII.

14. Мокульский С. С. Мольер // История французской литературы : в 4 т. Т. 1. С древнейших времен до революции 1789 г. / ред.: И. И. Анисимов, С. С. Мокульский, А. А. Смирнов. М. ; Л. : Изд-во Академии наук СССР, 1946. С. 466–507.

15. Блюменфельд В. Предисловие // Мольер Ж.-Б. Собр. соч. : в 4 т. Т. 2. М. ; Л. : Academia, 1937. С. 639–649.

16. Булгаков М. А. Жизнь господина де Мольера. М. : Молодая гвардия, 1962. 240 c.

17. Бояджиев Г. Н. Мольер: Исторические пути формирования жанра высокой комедии. М. : Искусство, 1967. 555 с.

18. Бояджиев Г. Н. Мольер на советской сцене. М. : Знание, 1971. 48 с.

19. Бояджиев Г. Гений Мольера // Мольер Ж.-Б. Полн. собр. соч. : в 4 т. / вступ. ст. и коммент. Г. Н. Бояджиева. Т. 1. М. : Искусство, 1965. C. 7–65.

20. Бояджиев Г. Жан Батист Мольер // Мольер Ж. Б. Собр. соч. : в 2 т. Т. 1. М. : Гослитиздат, 1957. С. 5–54.

21. Фохт Ю. А. Мольер: публичная лекция. М. : Тов-во «Печатня С. П. Яковлева», 1914. 52 с.

22. Артамонов С. Д. Мизантроп // История зарубежной литературы XVII–XVIII вв. : учебник. 4-е изд. М. : Просвещение, 1973 . С. 189–195.

23. Гликман И. Д. Мольер: Критико-биографический очерк. М. ; Л. : Художественная литература [Ленингр. отд-ние], 1966. 279 c.

24. Сигал Н. А. Социальная критика в литературе французского классицизма и ее художественный метод // XVIII век. 1962. Т. 5. С. 79–97.

25. Обломиевский Д. Д. Французский классицизм: Очерки. М. : Наука, 1968. 375 с.

26. Обломиевский Д. Д. Мольер // История всемирной литературы : в 9 т. / гл. ред. Г. П. Бердников. Т. 4. М. : Наука, 1987. С. 146–152.

27. Бордонов Ж. Мольер. М. : Искусство, 1983. 415 c.

28. Гинзбург Ю., Великовский С. Комедиограф «Великого века» // Мольер Ж.-Б. Полн. собр. соч. : в 3 т. / пер. с фр. под ред. Н. М. Любимова ; предисл. Ю. А. Гинзбург, С. И. Великовского. Т. 1. М. : Искусство, 1985. С. 5–57.

29. Разумовская М. В. «Мизантроп» Ж.-Б. Мольера как интеллектуальная драма // Французский интеллектуальный театр. Тезисы докладов. СПб. : [Б. и.], 1993. C. 16–18.

30. Пахсарьян Н. Т. Мольер // История зарубежной литературы XVII века / под ред. Н. Т. Пахсарьян. М. : Высшая школа, 2005. С. 296–303.

31. Дунаева Е. А. Великий лицедей или обманщик: Эволюция фарса в высоких комедиях Мольера. 2-е изд. М. : Изд. группа «Navona», 2018. 398 c.

32. Бондарев А. П. Между комедией и трагедией: «Горе от ума» А. С. Грибоедова в истории русской и западноевропейской драмы // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2012. № 655. С. 80–93.

33. Луков В. А. Жан Батист Мольер: лекции-спектакли // Информационный гуманитарный портал «Знание. Понимание. Умение». 2015. № 1. С. 110–140.

34. Подгаецкая И. Ю. О французском классическом стиле // Подгаецкая И. Ю. Избранные статьи. М. : ИМЛИ РАН им. А. М. Горького, 2009. С. 120–151.

Generator XML for DOAJ