Cite this article as:

Viktorova E. Y. How Gender Affects the Use of Organizational Discourse Markers in Popular-Science Discourse (Based on TED talks). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2020, vol. 20, iss. 4, pp. 404-410. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2020-20-4-404-410


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
811.111’27’42
Language: 
Russian

How Gender Affects the Use of Organizational Discourse Markers in Popular-Science Discourse (Based on TED talks)

The article deals with the use of English organizational discourse markers which provide compositional and logical cohesion and integrity of the narration in spoken popular-science genre of TED talks. It is proved that on the level of speech organization male and female speakers using discourse markers demonstrate more similarities than differences.

Literature
  1. Caliendo G. The popularization of science in webbased genres // The Language of Popularization : Theoretical and Descriptive Models / ed. by G. Bongo, G. Caliendo. Bern : PeterLang, 2012. P. 101–132.
  2. Pasaribu T. Gender differences and the use of metadiscourse markers in writing essays // International Journal of Humanity Studies. 2017. Vol. 1, № 1. P. 93–102. DOI: https://doi.org/10.24071/ijhs.2017.010110
  3. Scotto di Carlo G. New trends in knowledge dissemination : TED Talks // Acta Scientiarum. Language and Culture. 2014. Vol. 36, № 2. P. 121–130. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v36i2.22619
  4. URL: https://iling-ran.ru/web/ru/scipop (дата обращения: 10.06.2020).
  5. Автаева Н. Проблема типологизации научно-популярных сетевых ресурсов // Научно-популярная журналистика : опыт системного анализа : сб. материалов каф. журналистики. Н. Новгород : Изд -во ННГУ, 2018. С. 33–41.
  6. Викторова Е. Влияет ли гендер на использование дискурсивов? (на материале письменного научного дискурса) // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Филология. Журналистика. 2011. Т. 11, вып. 3. С. 8–14.
  7. Викторова Е. Вспомогательная система дискурса. Саратов : Наука, 2015.
  8. Викторова Е. Дискурсивно-прагматическая специфика жанра лекции TED talk (сквозь призму функционирования в ней дискурсивов) // Жанры речи. 2019. № 4 (24). С. 254–266. DOI: https://doi.org/10.18500/2311-0740-2019-4-24-254-266
  9. Викторова Е. Коммуникативы в разговорной речи (на материале русского и английского языков) : дис. … канд. филол. наук. Саратов, 1999.
  10. Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М. Н. Кожиной. М. : Флинта, 2003.
  11. Щипицина Л. Веб-лекция как жанр устной интернет-коммуникации // Жанры речи. 2019. № 3 (23). С. 215–226. DOI: https://doi.org/10.18500/2311-0740-2019-3-23-215-226
Full Text (PDF): 

Generator XML for DOAJ