Cite this article as:
Semenchenko Y. I. Genre experiment of Samuel Beckett’s Nouvelles et Textes pour rien. Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2021, vol. 21, iss. 1, pp. 85-89. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2021-21-1-85-89
This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading:
UDC:
821.111.09(417)-32+929Беккет
Language:
Russian
Genre experiment of Samuel Beckett’s Nouvelles et Textes pour rien
This article regards conceptual, structural and thematic strategies used by Beckett in the works of the short story collection Nouvelles et Textes pour rien. It indicates that the late Beckett builds upon the modernist short story with the finishing event of epiphany.
Key words:
Literature
- Beckett S. The Complete Short Prose, 1929–1989. N. Y. : Grove Press, 1995. P. 22.
- Fletcher J. The Novels of Samuel Beckett. L. : Chatto & Windus, 1970.
- Rabinovitz R. The Development of Samuel Beckett’s Fiction. Urbana, Chicago : University of Illinois Press, 1984.
- Katz D. Saying I No More : Subjectivity and Consciousness in the Prose of Samuel Beckett. Evanston, IL : Northwestern UP, 1999.
- Токарев Д. Курс на худшее : Абсурд как категория текста у Д. Хармса и С. Беккета. М. : Новое литературное обозрение, 2002.
- Ackerley Ch. Demented Particulars : The Annotated “Murphy”. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2010.
- Gontarski S. The World Premiere of “OhioImpromptu”, directed by Alan Schneiderat Columbus, Ohio // Journal of Beckett Studies / ed. by John Piling. 1982. № 8. P. 56–61.
- Cohn R. Retreats from Realism in Recent English Drama. Cambridge : Cambridge University Press, 1991.
- Коренева М. Литературное измерение абсурда //Художественные ориентиры в зарубежной литературе XX века : сб. / редкол.: А. Б. Базилевский [и др.]. М. : ИМЛИ РАН, 2002. С. 477–507.
- Esslin M. The Theatre of the Absurd. N.Y. : Vintage Books, 2004.
- Доценко Е. Национальное и наднациональное в театре абсурда С. Беккета // Текст в культурно-историческом контексте : сб. науч. тр. Екатеринбург : Изд-во Урал. унт-та, 2006.
- Rose M. The Lyrical Structure of Beckett’s “Texts for Nothing” // NOUVEL : A Forum on Fiction. 1971. Vol. 4, № 3. P. 223–230.
- Hanson C. Short Stories and Short Fictions, 1880–1980. Houndmills, Basingstoke, Hampshire, L. : The Macmillan Press LTD, 1985. P. 7, 148–149.
- Malcolm D. The British and Irish Short Story Handbook. Hoboken : Wiley-Blackwell, 2012. P. 30.
- Беккет С. Никчемные тексты / пер. с фр. Е. В. Баевской. СПб. : Наука, 2003. С. 93. Далее ссылки даются на это издание с указанием страниц в скобках.
- Hunter A. The Cambridge Introduction to the Short Story in English. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. P. 86.
- Беккет С. Первая любовь. Избранная проза / сост. и пер. с фр. М. Дадяна. М. : Текст, 2015. С. 72.
Full Text (PDF):