Cite this article as:

Malashenkova E. N., Neznayeva O. S. An experience of creating and using linguistic and cultural materials in Russian as a foreign language (On the example of the “MULTI_Saratov” project). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2023, vol. 23, iss. 1, pp. 36-41. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2023-23-1-36-41


This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Heading: 
UDC: 
[811.161.1:37](470.44-25)
Language: 
Russian

An experience of creating and using linguistic and cultural materials in Russian as a foreign language (On the example of the “MULTI_Saratov” project)

Based on the study conducted by the Department of the Russian Language, Speech Communication and Russian as a Foreign Language, Saratov State University, the possibilities of using linguistic and cultural video materials in the practical aspect of teaching Russian as a foreign language (RFL) are revealed. It is noted that the regional and local materials provide students’ immersion in the cultural and historical environment and facilitate the process of their adaptation. The authors describe the stages of the project implementation, which include: conducting a course of offl ine and online excursions with the themes of the historical and cultural past of Saratov; creating small video clips adapted for foreign students based on these tours; designing worksheets accompanying each video. When describing the process of creating videos, special attention is paid to ways of adapting the material for students whose Russian is at the B1 level. The choice of the level is due to the fact that B1 is required for admission to Russian universities for undergraduate programs. The article also discusses the principles of developing worksheets containing transcripts of videos, lexical and grammatical information, as well as tasks for its consolidation. The authors believe that such a training kit, fi rstly, introduces students to the history and culture of Saratov, and, secondly, it promotes the formation and development of communicative competence.

Literature

1. Верещагин Е., Костомаров В. Г. Язык и культура: Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. 4-е изд., перераб. и доп. М. : Русский язык, 1990. 246 с. (Библиотека преподавателя русского языка как иностранного).

2. Пылкова А. А. Обучение русскому языку как иностранному на довузовском этапе с использованием регионального компонента (на основе ономастического материала Хабаровска и аутентичных текстов дальневосточных авторов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13, № 5. С. 320–327. https://doi.org/10.30853/fi lnauki.2020.5.63

3. Анисимова И. Н., Петрова О. А. О важности краеведческих знаний при обучении русскому языку как иностранному (из опыта использования элементарного лингвокраеведческого материала в преподавании русского языка слушателям подготовительного отделения Чувашского государственного университета) // Вестник Чувашского университета. 2015. № 4. С. 223–227.

4. Громова Л. Г. Роль регионального лингвокультурного потенциала при формировании межкультурной компетенции иностранных студентов-филологов // Динамика языковых и культурных процессов в современной России : материалы IV Конгресса РОПРЯЛ, проходящего в рамках I Педагогического форума «Русский язык в современной школе» (г. Сочи, 1–2 ноября 2014 г.). СПб. : Общество преподавателей русского языка и литературы, 2014. С. 36–41.

5. Башарова Н. Ф., Фархетдинова Г. Д. Региональный компонент в преподавании русского языка как иностранного // Казанский педагогический журнал. 2018. № 1 (126). С. 99–103

6. Пушко О. К. Региональный аспект лингвострановедения в преподавании РКИ // Россия в мировом сообществе: смысловое пространство диалога культур : материалы Междунар. форума «Восточный вектор миграционных процессов: диалог с русской культурой» (г. Хабаровск, 16–17 ноября 2016 г.). Хабаровск : Изд-во Тихоокеанского гос. ун-та, 2016. С. 325–329.

7. Юдина Т. М. Аутентичные региональные видеоматериалы в практике обучения русскому как иностранному // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 72-1. С. 316–319.

8. Самчик Н. Н. Применение аутентичных видеоматериалов на занятиях по русскому языку как иностранному: практический аспект // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2019. Т. 8, № 3 (28). С. 244–246. https://doi.org/10.26140/anip-2019-0803-0061

9. Шатохина С. А., Веренич Т. К., Вязовикина О. В., Срмикян В. С. Адаптация текстов в системе обучения русскому языку как иностранному (на материале онлайн-курса «Твои сибирские каникулы») // Казанская наука, 2019. № 9. С. 65–67.

10. Брыгина А. В., Зорина Г. С. Художественный текст при обучении РКИ студентов-нефилологов на начальном этапе // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия : Русский и иностранные языки и методика их преподавания. 2010. № 2. С. 79–84.

Generator XML for DOAJ