Cite this article as:
Lyapin I. V. Images of eccentric characters in Raymond Carver’s short stories (Based on the short-stories from the collection “Will You Please Be Quiet, Please?”). Izvestiya of Saratov University. Philology. Journalism, 2022, vol. 22, iss. 4, pp. 457-462. DOI: https://doi.org/10.18500/1817-7115-2022-22-4-457-462
Images of eccentric characters in Raymond Carver’s short stories (Based on the short-stories from the collection “Will You Please Be Quiet, Please?”)
The article deals with the images of eccentric characters in the short stories “Jerry and Molly and Sam” (1972), “Fat” (1971), “They Are Not Your Husband” (1973), “Neighbors” (1971), “The Idea” (1972) written by an outstanding American writer of the second half of the 20th century R. Carver. The definitions of the concepts of “eccentricity” and “grotesque” are given, the fundamental difference between “eccentric” and the related concepts of “jester” and “rogue” is highlighted, examples of the interpretation of “eccentricity” in the previous literary tradition are given. The selected stories are analyzed and the main features inherent in Carver’s eccentrics, such as passivity, self-deception, substitution of values, following false ideas about future happiness, and others, are highlighted. In his stories, the author again actualizes the problems of loneliness, control, alienation and mutual misunderstanding, traditional for American literature of the 20th century; touches upon the themes of voyeurism, appearance and personality, midlife crisis, invasion of personal space and private property, portrays characters who happen to be victims of broken communication, who make attempts to identify themselves, but invariably fail. The infantile and absurd actions of Carver’s heroes not only hide the mental discord and the tragic inability of an individual to gain control over their own life, but at the same time reflect the general social disorder and spiritual trouble. Thus, the characters in the stories of R. Carver stand on a par with other eccentric heroes of American and world literature, in particular with the grotesque heroes of one of the founders of the modern American short story, S. Anderson.
1. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М. : Художественная литература, 1975. 504 с.
2. Бакши Н. А. Герой-«чудак» в австрийской и русской литературе XIX века: Грильпарцер, Гоголь, Лесков, Розеггер : автореферат дис. … канд. филол. наук. Москва, 2002. 24 с.
3. Даль В. И. Толковый словарь живаго великорускаго языка : в 4 т. Т. 4. СПб. ; М. : Тип. М. О. Вольфа, 1882. 669 с.
4. Достоевский Ф. М. Полн. собр. соч. : в 15 т. Т. 9. Л. : Наука, 1991. 696 с.
5. Пинаев С. М. «Психологический флюс» и трагедия отчуждения в творчестве Шервуда Андерсона // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия : Психология и педагогика. 2013. № 4. С. 29–37.
6. Тлостанова М. В. Гротеск в литературах Запада // Художественные ориентиры зарубежной литературы XX века / редкол. : А. Б. Базилевский [и др.]. М. : ИМЛИ РАН, 2002. С. 408–439.
7. Борев Ю. Б. О комическом. М. : Искусство, 1957. 270 с.
8. Кобленкова Д. В. Проблема становления теории гротеска // Новый филологически вестник. 2006. № 2 (3). С. 26–36.
9. Зверев А. М. Смеховой мир // Художественные ориентиры зарубежной литературы XX века / редкол. : А. Б. Базилевский [и др.]. М. : ИМЛИ РАН, 2002. С. 378–407.
10. Базилевский А. Б. Гротеск в литературах Восточной Европы // Художественные ориентиры зарубежной литературы XX века / редкол. : А. Б. Базилевский [и др.]. М. : ИМЛИ РАН, 2002. С. 440–461.
11. Каули М. Дом со многими окнами : пер. с англ. М. : Прогресс, 1973. 328 c.
12. Carver R. Collected Stories. New York, NY : Library of America, 2009. 1020 p.
13. Карвер Р. Если спросишь, где я : рассказы / пер. с англ. ; послесл. Н. Рейнгольд. М. : Б.С.Г.-ПРЕСС, 2007. 592 с.
14. Zhou J. Black Humor in Raymond Carver’s Short Fiction. Thesis (Ph. D.). University of Hong Kong, 2004. 249 p.
15. Campbell E. Raymond Carver. A Study of the Short Fiction. New York : Twayne, 1992. 178 p.
16. Бергсон А. Смех // Французская философия и эстетика XX века: А. Бергсон, Э. Мунье, М. Мерло-Понти : сб./ предисл. П. Мореля. М. : Искусство, 1995. С. 9–104. (Программа «Пушкин»; Вып. 1).